Zundapp Janus (27033 Byte)

Produksjon: juni 1957 til oktober 1958
Enheter bygget: 6900
Motor: noisy 1 sylindret 2-taktsmotor i midten av bilen, mellom fremre og bakre benk
HP: 14 på 5000 o / min
Sylindervolum: 245cc
Breaker poeng gap: 0.3-0.4 mm
Forgasseren: Bing
Transmission: 4speed
Bremser:hydrauliske trommelbremser
Tire size: 4.40-12 "
Body: integrert stålramme, to benker for 4 personer, stor dør i front som Isetta eller Heinkel, PLUS stor dør på baksiden for baksetepassasjerene. Alle hjul har uavhengig fjæring med spiralfjærer og hydrauliske støtdempere
Vekt: 425 kg
Maksimal vekt:forakselen 375kg, bakaksel 375 kg, totalt 725 kg
Størrelse: 286x140x138 cm
Akselavstand: 1825 mm
Drivstofforbruk: 5,2 ltr/100 km. 2-stroke-oil/gasoline blanding 1:25
Toppfart:80 km / t
Generell informasjon: Motorsykkel-kunder spurte etter en liten bil i 1950. Zündapp første til hensikt å bygge en kopi av Fuldamobil S 6, men da ledelsen besluttet å omstrukturere Dornier DELTA (tegnet av Claudius Dornier). Foran og bak på bilen så symmetriske og trengte bare et minimum av verktøy tildeler.

Janus, den to-ansikde romerske guden, ga sitt navn til denne ekstraordinære mikrobil. To personer kunne sitte foran benken. Det var ikke lett å gå inn i bilen fordi rattstamme ikke svinger unna med åpningen døren, slik den gjorde i Isetta. Flere passasjerer måtte gå inn gjennom de store bakdekselet og setter meg på bakre benk og ser ut av bakvinduet! Benkene kan bli løst i en flat posisjon til å tjene som en campingplass seng.

Zündapp jobbet på kraftigere versjoner med 400cc 2-sylindret 2-takter og 500/600cc flat-twin 4-takts motorer, men da de solgte anlegget i byen Dresden i 1958, endte Janus produksjon. Motorsykkel produksjonen ble videreført i de viktigste anlegget i München.

I dag har bare noen få Janus overlevde. De fleste av dem er råtnet og i dårlig stand. Deler for restaurering er vanskelig å få, og hvis du er heldig å finne en god og original bil, må du forvente en pris nær US $ 10.000. Men siden disse bilene har en meget unik design, er sjeldne og godt kjent av entusiaster, kan de være en god investering. Hvis du finner en, ta vare på den!