Hans Glas i Bayern fikk til det mikrobiler produsenter
bare kunne drømme om: nemlig de store serieproduksjon av
en svært populær bil over en svært lang periode.
Produsenten av landbruksmaskiner, Glas og hans sønn
Andreas utviklet sin lille bil prototyp med Isetta-style
front-døren høsten 1954. The pre-produksjon serie på 50
biler hadde ikke takrenner. Til september 1955 ble
fskjermene skrudd, ikke sveiset sammen.
Roll-up vinduer ble introdusert i oktober 1956. Fra
september 1956 ble en 300cc motor (15hp) var
tilgjengelig i tillegg til 14HP 250. Fronten hadde
"panseret" presset inn,.. En frisk 20hp 400cc motor ble
tilgjengelig, men ble sett mest på amerikanske eksport
biler. Dørene var front-hengslet fra mars 1964, dette er
den siste store endringen for sedan, kalt limousine i
Tyskland. En elektrisk pre-selector overføring var også
tilgjengelig.
I november 1966 BMW var de nye eierne, og den siste
Limousine forlot fabrikken i juni 1969.
Goggomobil var oppkalt etter den
unge nevø av selskapets
president, Hans Glas, hvis
kallenavn var "Goggi". Så
Goggi's Mobil (miniatyr-bil) ble
Goggomobil.
Den lille bilen var svært
vellykket fordi det var en "ekte"
bil i miniatyr, ikke en uvanlig
scooter mobil. Glas hadde en ivrig
marked forstand og ble i ettertid,
en av de få mikrobiler produsenter
som ville følge "true path", ved å
gi publikum akkurat hva det ville.
Den Goggomobil ble den største
selger mikrobiler i Tyskland, med om
lag 260.000 eksempler finne kjøpere.
|
|