Nei, de var ikke laget av leftover jagerfly, men de hadde rikelig med fly-praksis i deres bakgrunn. The Messerschmitt Kabinenroller ( "Cabin Scooter») utviklet seg fra design av ingeniør Fend Flitzer, Som hadde jobbet for Willy Messerschmitt's fly fabrikk under andre verdenskrig. De ble bygd på flyfabrikken i løpet av en periode da de seirende allierte la ned forbud mot fly produksjon. Den vesle bilene holdt Messerschmitt live.
Parere første kommersielle modell var "Flitzer," en enseters tre-hjuling med en layout de kalte Messerschmitt. Det vokste ut av hans tegninger for ugyldige biler for funksjonshemmede krigsveteraner. I ulike evolusjonære former var omkring 300 Flitzers gjort fra 1948-1950.
"KR" stod for Kabinenroller "," 175 "merket motoren kapasitet. En 1-sylindret
2-takts Sachs motoren var plassert foran den ene bakhjulet. Dette og tandem
sitteplasser (passasjer bak fører) forsikrer at vekten alltid var fordelt langs
den langsgående aksen, bidrar til enestående kjøreegenskaper. Tidlig KR175s
hadde twist-grip throttles og hånd-opererte clutch levers, som i motor scootere.
Revers manglet, som med mange scooter-type mikrobiler. De tidligste 175s selv
hadde kick startende. Senere modeller tilpasset standard fot-pedal layout,
elektrisk start, og en mekanisk omvendt. Om 15000 KR175s ble bygget 1953-55.
På midten av 1950-tallet ble Messerschmitt lov til å returnere til fly
produksjon, så Fitzler dannet sitt eget selskap, Fahrzeug und Maschinenbau
Regensburg (FMR) For å fortsette produksjonen av Kabinenroller,
fremdeles under Messerschmitt navnet. Over 25.000 FMR biler ble produsert før
produksjonen stanset i 1964.
Den Kr200 kom i flere varianter: boblen-topp coupe, den konvertible Cabriolet,
den spartanske, topless sport, og KR201 roadster.
Rundt 100 biler ble også produsert hos Mi-Val i Italia med deler sendt fra
Tyskland i en ett års periode rundt 1954 . Disse brukte sine egne 171ccm
motorer istedet for Sachs
TIGER
I slutten av 1957 introduserte FMR den TG500, populært
kjent som "Tiger". Likner
en Kr200 tilbake til motoren, dekk, det så dukket et par av bakhjulene drives av
en 500 ccm 2-takts twin, også av Sachs.
Sett under ett, Tiger var en rask og kvikk sportsbil, men det koster dobbelt så mye som en Kr200 (og mistet skattefordeler av det 3-hjuling), og faktisk var så dyrt som Austin-Healey nye Sprite, en mye mindre radikale kjøretøy. Bare 320 TG500s så dagens lys. Produksjonen opphørte i 1961.
Historie
1952 Fendt og Messerschmitt
kommer til en avtale om produksjon og sommeren 52 var prototype klar med 150ccm
motor. Kallt Fendt Kabinenroller FK-150
1953 Feb. Produksjon av KR175 starter Disse modellene med hånd-clutch, åpent
drivkjede er meget skjeldne (KR stær for kabinenroller)
1953 Jun. Modifisert utgave med over 70 endringer allerede gjort
1954 sept Tegninger og prøveproduksjon av KR200
1955 mars Introduksjon av KR200
"Standard " modeller var uten interiør og kom i elfenben, rød eller grå
"Export " modeller kom i grå/blå, rød/sort, og elfenben /maroon
1957 jan Fendt og bremseprodusenten Knott overtar
produksjonen og bytter navn til FMR fra Ch.nr 64000. De får
fremdeles lov til å bruke Messerschmitt navnet, men ikke logoen med fuglen
Bilen blir imidlertid uforandret frem til 1958. Speilene blir flyttet fra døren
til frem til hovedlysene
1957 jun Roadsteren KR-201 introduseres
1957 aug TG-500 starter produksjonen
1959 Bilen blir
endel forenklet: Ingen fler to-farge karosserier, men noen metallic farger
blir innført.Trelister- Lakken deler på interiøret blir kun levert i sort.
Hullet til radioen blir faset ut,
Varmerøret blir lagt bak panelet ved gulvet. Fra Chassisnr. 65186 får den bakre
svingarm / kjedekasse ny design Endringen til Bosch Dynastart Electrics på
chassis no.68494 med
tilsvarende større veivaksel var uunngåelig, som de hadde kjøpt opp Siba. Bosch
blackbox fra ch.no 70643. Andre senere endringer involvert suspensjon foringer,
hjulbolt diameter, byttet lær-remmen endret til stoff, og til slutt, T-håndtaket
byttet til en enklere å bruke L form.
Cabrio utgaven blir introdusert
1964 feb Produksjonen avsluttes
Antall Produserte:
Model Antall
Produksjonsår
KR 175 15059 1953-1955
KR-200 30286 1955-1964
KR-201 300
1957-1964
TG-500 320
1957-1961
Dashboard
1954
1955
1956
1959
Tekniske data motor
Type | Luftavkjølt 2-taktsmotor |
Finchel & Sachs | |
Boring | 65mm |
Slag | 58mm |
Volume | 191cc |
Kompresjon | 6,3 : 1 |
Kraft | 9,7 hp at 5250 rpm |
Gear | 4 giret integrert kasse |
Clutch | 4 platers våt clutch |
Fri kopling | Håndoperet via kabel |
Starter system | Dynastarter 12v, 90 - 135 m / ladeuttak |
Tenningspunkt | Forover 4,5 - 5,5 mm før topp . Revers 3- 4mm før topp |
Tennplugg | Bosch M 225 P11S for vanlig bruk |
Forgasser | Bing-Choke carburettor 1/24/87 or 1/24/88 |
Forgasser oppsett | Main Jet 120, Needle Jet 1608, Needle position 3, Idle Jet 35, Choke jet 90, Idle adjusting screw 1? turns open. |
Luftfilter | Spesialfilter med våtsone |
Gearbox ratio | Primær drev til gear 2,12 : 1 1st Gear 3,62 : 1 2nd Gear 1,85 : 1 3rd Gear 1,24 : 1 4th Gear 0,86 : 1 |
Bakaksel | 12,7 x 8,2 x 8.51Rullediameter |