Nei, de var ikke laget av leftover jagerfly, men de hadde rikelig med fly-praksis i deres bakgrunn. The Messerschmitt Kabinenroller ( "Cabin Scooter») utviklet seg fra design av ingeniør Fend Flitzer, Som hadde jobbet for Willy Messerschmitt's fly fabrikk under andre verdenskrig. De ble bygd på flyfabrikken i løpet av en periode da de seirende allierte la ned forbud mot fly produksjon. Den vesle bilene holdt Messerschmitt live.

 

Parere første kommersielle modell var "Flitzer," en enseters tre-hjuling med en layout de kalte Messerschmitt. Det vokste ut av hans tegninger for ugyldige biler for funksjonshemmede krigsveteraner. I ulike evolusjonære former var omkring 300 Flitzers gjort fra 1948-1950.

"KR" stod for Kabinenroller "," 175 "merket motoren kapasitet. En 1-sylindret 2-takts Sachs motoren var plassert foran den ene bakhjulet. Dette og tandem sitteplasser (passasjer bak fører) forsikrer at vekten alltid var fordelt langs den langsgående aksen, bidrar til enestående kjøreegenskaper. Tidlig KR175s hadde twist-grip throttles og hånd-opererte clutch levers, som i motor scootere. Revers manglet, som med mange scooter-type mikrobiler. De tidligste 175s selv hadde kick startende. Senere modeller tilpasset standard fot-pedal layout, elektrisk start, og en mekanisk omvendt. Om 15000 KR175s ble bygget 1953-55.
 


KR200 
Tidlig på våren 1955, avduket Messerschmitt en ny modell, Kr200. Selv om den virker lik KR175, er det store forandringer under skallet:  Større 191 cc motor, bredere front spor, mer sofistikert understell, og en rekke mekaniske endringer, inkludert et smart system for å starte motoren bakover, noe som gir 4 hastigheter i revers! KR200s kan skilles fra KR175s av deres åpne foran fendere, panorama vindskjerm, og radikalt forskjellig dome konfigurasjon. I et og et halvt år, kom 16000 KR200s ut av Regensburg anlegget.

På midten av 1950-tallet ble Messerschmitt lov til å returnere til fly produksjon, så Fitzler dannet sitt eget selskap, Fahrzeug und Maschinenbau Regensburg (FMR) For å fortsette produksjonen av Kabinenroller, fremdeles under Messerschmitt navnet. Over 25.000 FMR biler ble produsert før produksjonen stanset i 1964.

Den Kr200 kom i flere varianter: boblen-topp coupe, den konvertible Cabriolet, den spartanske, topless sport, og KR201 roadster.


Rundt 100 biler  ble også produsert hos Mi-Val i Italia med deler sendt fra Tyskland i en ett års periode rundt 1954 . Disse brukte sine egne 171ccm  motorer istedet for Sachs

 

TIGER
I slutten av 1957 introduserte FMR den TG500, populært kjent som "Tiger". Likner en Kr200 tilbake til motoren, dekk, det så dukket et par av bakhjulene drives av en 500 ccm 2-takts twin, også av Sachs.

Sett under ett, Tiger var en rask og kvikk sportsbil, men det koster dobbelt så mye som en Kr200 (og mistet skattefordeler av det 3-hjuling), og faktisk var så dyrt som Austin-Healey nye Sprite, en mye mindre radikale kjøretøy. Bare 320 TG500s så dagens lys. Produksjonen opphørte i 1961. 


Alle Messerschmitts har stor samleverdi dag. Den Kr200 bubbletop er den vanligste (selv om mange har blitt gjenopprettet som cabriolets grunn av vanskeligheter med å finne erstatning kupler). KR175s er relativt sjeldne, men ikke fullt så verdifulle. Den KR201 Roadster og TG500 Tiger er den sjeldneste av rasen.
 

Historie
 

1952         Fendt og Messerschmitt kommer til en avtale om produksjon og sommeren 52 var prototype klar med 150ccm motor. Kallt Fendt Kabinenroller FK-150
1953 Feb. Produksjon av KR175 starter Disse modellene med hånd-clutch, åpent drivkjede er meget skjeldne (KR stær for kabinenroller)
1953 Jun.  Modifisert utgave med over 70 endringer allerede gjort
1954 sept  Tegninger og prøveproduksjon av KR200
1955 mars Introduksjon av KR200 
                   "Standard " modeller var uten interiør og kom i elfenben, rød eller grå
                    "Export " modeller kom i grå/blå, rød/sort, og elfenben /maroon

1957 jan     Fendt og bremseprodusenten Knott overtar produksjonen og bytter  navn til FMR fra Ch.nr  64000. De får fremdeles lov til å bruke Messerschmitt navnet, men ikke logoen med fuglen
                   Bilen blir imidlertid uforandret frem til 1958. Speilene blir flyttet fra døren til frem til hovedlysene 
1957 jun     Roadsteren KR-201 introduseres
1957 aug    TG-500 starter produksjonen
1959           Bilen blir endel forenklet: Ingen fler to-farge karosserier, men noen  metallic farger blir innført.Trelister- Lakken deler på interiøret blir kun levert i sort. Hullet til radioen blir faset ut, 
                   Varmerøret blir lagt bak panelet ved gulvet. Fra Chassisnr. 65186 får den bakre svingarm / kjedekasse ny design  Endringen til Bosch Dynastart Electrics på chassis no.68494           med tilsvarende større veivaksel var uunngåelig, som de hadde kjøpt opp Siba. Bosch blackbox fra ch.no 70643. Andre senere endringer involvert suspensjon foringer, hjulbolt diameter, byttet lær-remmen endret til stoff, og til slutt, T-håndtaket byttet til en enklere å bruke L form.
Cabrio utgaven blir introdusert
 1964 feb  Produksjonen avsluttes 
Antall Produserte:

Model        Antall      Produksjonsår
KR 175     15059    1953-1955
KR-200     30286    1955-1964
KR-201         300    1957-1964
TG-500         320    1957-1961

Dashboard
 1954  1955
 1956  1959

Tekniske data motor

Type Luftavkjølt 2-taktsmotor
  Finchel & Sachs
Boring 65mm
Slag 58mm
Volume 191cc
Kompresjon 6,3 : 1
Kraft 9,7 hp at 5250 rpm
Gear 4 giret integrert kasse
Clutch 4 platers våt clutch
Fri kopling Håndoperet via kabel
Starter system Dynastarter 12v, 90 - 135 m / ladeuttak
Tenningspunkt Forover 4,5 - 5,5 mm før topp . Revers 3- 4mm før topp
Tennplugg Bosch M 225 P11S for vanlig bruk
Forgasser Bing-Choke carburettor 1/24/87 or 1/24/88
Forgasser oppsett Main Jet 120, Needle Jet 1608, Needle position 3, Idle Jet 35, Choke jet 90, Idle adjusting screw 1? turns open.
Luftfilter Spesialfilter med våtsone
Gearbox ratio Primær drev til gear 2,12 : 1 1st Gear 3,62 : 1 2nd Gear 1,85 : 1 3rd Gear 1,24 : 1 4th Gear 0,86 : 1 
Bakaksel 12,7 x 8,2 x 8.51Rullediameter