


Anslagsvis 27000
tre og fire hjul biler samt noen varebiler og cabrioleter
ble produsert mellom 1955 og 1964 i Tyskland, Argentina,
Irland og England. Den beste gjetning på produksjonen
Tyskland
11.975
Irland
6.486
Argentina
2.500 ca
England
6.179
Totalt 26.054
Informasjon på
tysk og engelsk produksjonen er relativt godt dokumentert,
selv om kildene ofte forskjellig, men det er svært lite på
irsk og nesten ingenting på argentinske produksjon som er
kjent.
Tysk
Production
Det antas at
totalt 11.975 biler ble produsert i Tyskland mellom desember
1955 og juni 1958 på Heinkel fabrikken i Speyer. Det
var tre hovedtyper, type 150, en tre hjuling, først med en
174cc motor, senere økt til 198cc, type 154, en fire
hjuling, først med en 204cc motor, senere redusert til 198cc
og 153 type, en trehjulsbiler med en 198cc motor.
Produksjonen startet med Type 150, Type 154 ble introdusert
i oktober 1956. Det er antatt at Type 150 og 153 biler ble
produsert samtidig.
Typer 150 B-0 og 150 B-1
Det var minst
to, trolig fem versjoner av 174cc, 407 Type, motoren montert
på Type 150 biler. Siba og Bosch dynastarts ble
montert på alle typer motorer og var utstyrt både scootere
og biler. Tidlige modeller hadde en stang operert
girskift, dette ble endret til kabel drift fra rundt motoren
nr. 482000.
Chassis tall og
motor tall, sammen med produksjonsåret, er på chassis plate,
som skal være på høyre side (når du sitter i bilen) wheel
arch. Motoren nummer på alle motorer, er
stemplet på toppen av veivhuset, mellom målestaven hullet og
beholde stud for eksos braketten. Chassisnummer kan
også være stemplet nederst på høyre hjulet arch. Det
synes ikke å være noen sammenheng mellom motor og chassis
tall. Fra deler boken:
Type 150 B-0
biler har alle chassis nummer i serien 30 ####, høyest på
Register blir 305609, de var alle utstyrt med 174cc motorer,
hovedsakelig av type 407 B-0 har tallene i serien 48 # # #
#. Men noen nyere biler ble utstyrt med Type 407 B-1
motorene i 49 # # # # serien.
Type 150 B-1
biler har alle chassis nummer i serien 35 ####. Ifølge
Briller Guide til 198cc, Type 408 B-2, ble motoren innført
fra chassis nummer 350.961. Før det en blanding av 48
# # # # og 49 # # # # serie motorer synes å ha vært montert
tilfeldig. I Tyskland produksjon av 174cc biler ble
avsluttet i februar 1958 og 198cc biler i juni 1958.
For å komplisere
saken ytterligere var, Type 150 B-1 biler samlet i Eire fra
deler produsert i Tyskland. Det er ikke kjent hvor
mange, eller hvordan du skiller mellom tyske og irske
samlet, i motsetning til irske produserte biler, enten fra
chassis eller motor tall.

Spesifikasjon av en 175cc
Type 154 B-0. 154 B-1 og 153 B-2
Det var trolig
tre versjoner av Type 408 motor montert på biler. Den
nye motoren var en kjedelig ut versjon av type 407, beholdt
sin 61,5 mm slag, dette økt makt til et hevdet 10 hk ved
5500 rpm. Den første Type 408 motor, B-0 beholdt de
tre bærende veivakselen arrangement av den originale 174cc
motoren hadde andre versjoner to bærende sveiv. Andre
modifikasjoner herunder innføring av en fire plate clutch
med pessar våren i stedet for de tre plate og coil vår
versjon. De 408 B-0 var utstyrt med et 65mm stempel som gir
en kapasitet på 204cc. Det er antatt at dette bare var
aldri montert på tidlig fire hjul biler. Det ble
ansett som kapasiteten i motoren hadde økt for mye, slik
standard bore størrelse ble redusert til 64mm for Type 408
B-1 og B-2 motorer. Det må imidlertid ikke glemme at
et stort antall Type 150 biler ble utstyrt med 198cc motorer
med tall i serien 515 # # #. Hovedforskjellen mellom
Type 150 og 153 biler er ikke kjent, men det er ikke
innføringen av den større motoren som deler boken antyder.
Heinkel
produsert en rekke prototyper, inkludert en høyre-stasjon
versjon. Dette var forskjellig fra den senere
trojanske biler ved at døren hang til venstre. Bildet
er gjengitt med velvillig tillatelse av den tyske Heinkel
Club.
Tyske biler i Storbritannia
Den første
import startet i juli 1956. Noble Motors Limited, 211
Piccadilly, London var det konsesjonærer. Listen Prisen var
£ 398 15s 0d. inkludert reservehjul, heater demister,
støtfangeren foran og kjøpe skatt. Den billigste Ford
på den tiden var Popular kl
0d £ 443 17s.
Bilene ble først
brakt inn gjennom London Docks ved hastighet på rundt 20 i
måneden. Men etter nedleggelsen av Suezkanalen, den
tretti prosent økning i prisen på bensin og innføring av
rasjonering, tok etterspørselen av. Så mye at bilene
ble fløyet fra Hannover til Croydon av Dakota, fem om
gangen, på daglig basis. Fra februar 1957 forsendelser
av 60 biler ble sendt via Rotterdam hvert ti-tolv dager før
etterspørselen avtok i løpet av sommeren 1957.
Det totale
antallet importerte til Storbritannia før produksjonen
overføres til Irland er ikke kjent, men antas å være en
betydelig andel av produksjonen. I
Alle de kjente
overlevende tyske biler i Storbritannia er tre Wheelers,
hovedsakelig Type 150 B-0 og 150 B-1
Argentinsk
Production
Veldig lite er
kjent om produksjonen i Argentina. Dokumenter holdt av
Trojan Limited referere til salg av 2500 kits av deler til
Los Credos, i Argentina. De henviser til en
forespørsel om ytterligere 600 kits. Det er ingen
bevis for at disse ekstra kits ble levert. Selv om
ideene ble eksportert det betyr ikke nødvendigvis at de alle
var bygget og solgt. Det er tre argentinske biler på
Register med chassisnummer alt 857 til 3244 med hevdet
datoene for produksjon mellom 1959 og 1961. Hvis
Heinkel gitt en produksjonslinje og noen kits direkte i
1957/58, før de leveres fra Irland og en produksjon på over
tre tusen, er i samsvar med ovennevnte opplysninger.
Det har også blitt foreslått at produksjonen var så lite som
hundre før Heinkel selskapet stanset produksjonen på grunn
av dårlig byggekvalitet.
Irsk Production
Opprinnelige
biler var samlet i Eire fra deler produsert i Tyskland.
Bilene hadde chassis og motor tall i samme serie som den
tyske biler og det er vet ikke hvor mange som ble bygget før
produksjonen linjen ble flyttet til Dundalk i midten av
1958.
Full produksjon
i Irland er antatt å ha funnet sted mellom oktober 1958 og
tidlig 1961. Deres system av chassis nummerering
synes å ha brukt seks eller syv sifre. De tre første
er 153 for en tre hjuling og 154 for en fire hjuling.
De 153 og 154 modellene ikke synes å ha hatt egen serie
tall. Ifølge en trojansk internt memo siste chassis
produseres i Irland var 6486. Chassiset plate ligger
på toppen av høyre hjulet arch.
Det er
dokumentert at Heinkel Irland produseres minst to prototype
varebiler. Den ene i bildet ble trolig solgt til
Trojan da de kjøpte produksjonslinjen, og brukt det i
annonsering sitt (Den har en irsk nummer plate). En
annen med topp åpning bak døren var utstilt på den
nederlandske bilutstillingen i februar 1959.
De produserte
minst to og kanskje tre Sport (kabriolet) prototyper.
Den ene var produsert av International Sales i London og
sendes til Dundalk for evaluering hvor minst én ble laget og
brukt i Eire.
Motorene ble
likevel levert av Ernst Heinkel AG og det syntes alle var
198cc av 408 B-1 (fire hjuling) eller 408 B-2
(trehjulsbiler) spesifikasjonen. Motor tall montert på
tidlig biler følge tyske sekvensen som viser at bestandene
av pre-nummererte motorer ble kjøpt sammen med
produksjonslinjen. Senere motoren tall er sju sifrene
starter med en 1, de siste seks tallene synes å samsvare med
serien gitt for tysk Production ovenfor.

Fra
brosjyren for en Heinkel Irland
Irsk Cars i UK
Som en del av
overføring av produksjon til Irland den verdensomspennende
markedsførings rettighetene ble overtatt av International
Sales Limited i Dublin, som importerte biler gjennom sitt
London-kontor. Igjen det totale antall importerte er
ikke kjent, men en betydelig andel av produksjonen er
sannsynlig å ha havnet i Storbritannia som de ikke selger
godt i Eire. En annen viktig eksportmarked for det
irske Heinkel var Sverige. The Club Register viser en
fire hjul Heinkel Irland i Storbritannia og ytterligere fem
i Europa, og produksjonen er hovedsakelig tre Wheelers.
English Produksjon
I 1961 Trojan
kjøpte den verdensomspennende markedsføringen rettigheter
for bilen, men ikke scooter, da dette ville ha vært i
konflikt med deres bånd med Lambretta. De kjøpte også
produksjonslinjen, 100 komplette biler og 2674 kits av
deler. Deres plan var å oppussing og selge 100 biler,
som hadde vært lagret i åpne, mens produksjonslinjen ble
etablert. Det er antatt at produksjonen startet mot
slutten 1961. Produksjonen opphørte i 1964 På
denne tiden bilene hadde blitt veldig vanskelig å selge, og
noen ble ikke registrert før 1966. Dette er neppe
overraskende som i henhold til Motor
Cycle magasinet
mars 1963 en ny mini-van, som var unntatt skatt, ville ha
kostet deg £ 368 mot en listepris på £ 369 15s for et
høyre-stasjon Trojan!


Utdrag fra
en tidlig Trojan Brosjyre - Note bilene er venstre kjøre!
Trojan chassis plater, på den venstre
vingen på høyre hånd biler, viser chassis nummer og motor
nummer, men ikke produksjonsåret. Det chassisnummer
var også "stemplet på høyre forhjulet bue vinkel ved siden
av døren opening En alfanumerisk kode ble brukt for
chassisnummer. Den første bokstaven er antatt å angi
reisemål. Hele landet biler start 'S', mest i Sverige
start "X", mest i Holland start "H", én i Østerrike starter
"A" og ett i USA starter 'Y'. De resterende bokstaver
angir maling farge;
R
Red (Spartan Red)
G eller TG
Grey (Troy Grey)
RB
Roman Blue
W
White (Grecian White)
AB
Atlas Blue
Y
Gul (Olympic Yellow)
AG
Athenske Grey
B
Blå (Crown Blue)
Ifølge Glass's
Guide den trojanske chassiset starter på 7001, dette er
bekreftet av trojanske registre. Den første høyre
kjøre bil er 8182. Det høyeste antallet, ifølge en
trojansk Forhandlere opplysninger er 13179. Bruke over
tallene og antar det var ingen hull, gir en samlet
produksjon løpe av 6179.
Model
Identification brukt av trojanske var
601 3 Wheeler Right Hand Drive
602 4 Wheeler Right Hand Drive
603 3 Wheeler Venstre hånd Drive
604 4 Wheeler Left Hand Drive
605 Van
Den store
majoriteten av produksjonen var tre hjul biler. Noen
kilder sier at høyre hånd stasjonen versjonen ble
introdusert i et forsøk på å øke flagging salg, men kanskje
Trojans hensikt var å produsere høyreratt fra begynnelsen,
men nødvendig for å bruke opp venstre kjøre deler kjøpt fra
Irland. Det synes ikke å være noen måte å avgjøre om
en bil er venstre eller høyre hånd kjøring fra
chassisnummer.
Motor tallene
følger den irske mønster av en syv-sifret nummer som starter
152 # # # # for 2674 motorer kjøpt fra Irland.
Deretter motorer ble nummerert 3 -####, for tre hjul biler
og 4 -#### for fire Wheelers. Disse motorene ble kjøpt
direkte fra Heinkel av Trojan og omfatter endringer i
spesifikasjoner, herunder gjeninnføring av Siba dynastart og
endringer i gearkasse komponenter. .
Ifølge Trojan
arkivmateriale totalt 19 varebiler ble produsert, alle tre
Wheelers og høyre hånd stasjonen, ble prosjektet skrinlagt
da Tollvesenet nektet å unnta dem fra kjøpet skatt. Én
ble solgt til Singapore, som nylig dukket opp i Malaysia, de
andre i Storbritannia mellom november 1962 og en gang i
1963. Både tre og fire hjul cabrioleter var også
tilgjengelig. Minst en tre hjul prototype ble
produsert og brukt i Trojan's reklamemateriell. Det er
ikke kjent om noen andre ble produsert. Det lille
ekstra pris sannsynligvis betydde at Trojan ville ta tak off
for alle som ønsket en åpen bil.