HeinkelCabinCruiser.jpg Heinkel Cabin Cruiser image by skywolf49Heinkel Trojan Bubble Car SOLD (1963)
 

 

Anslagsvis 27000 tre og fire hjul biler samt noen varebiler og cabrioleter ble produsert mellom 1955 og 1964 i Tyskland, Argentina, Irland og England. Den beste gjetning på produksjonen

                        Tyskland           11.975     
Irland                6.486     
Argentina            2.500    ca            
England              6.179    

                                 Totalt        26.054

Informasjon på tysk og engelsk produksjonen er relativt godt dokumentert, selv om kildene ofte forskjellig, men det er svært lite på irsk og nesten ingenting på argentinske produksjon som er kjent.

 

Tysk Production

Det antas at totalt 11.975 biler ble produsert i Tyskland mellom desember 1955 og juni 1958 på Heinkel fabrikken i Speyer.  Det var tre hovedtyper, type 150, en tre hjuling, først med en 174cc motor, senere økt til 198cc, type 154, en fire hjuling, først med en 204cc motor, senere redusert til 198cc og 153 type, en trehjulsbiler med en 198cc motor.  Produksjonen startet med Type 150, Type 154 ble introdusert i oktober 1956. Det er antatt at Type 150 og 153 biler ble produsert samtidig. 

Typer 150 B-0 og 150 B-1

Det var minst to, trolig fem versjoner av 174cc, 407 Type, motoren montert på Type 150 biler.   Siba og Bosch dynastarts ble montert på alle typer motorer og var utstyrt både scootere og biler.  Tidlige modeller hadde en stang operert girskift, dette ble endret til kabel drift fra rundt motoren nr. 482000.

Chassis tall og motor tall, sammen med produksjonsåret, er på chassis plate, som skal være på høyre side (når du sitter i bilen) wheel arch.    Motoren nummer på alle motorer, er stemplet på toppen av veivhuset, mellom målestaven hullet og beholde stud for eksos braketten.  Chassisnummer kan også være stemplet nederst på høyre hjulet arch.  Det synes ikke å være noen sammenheng mellom motor og chassis tall.  Fra deler boken:

Type 150 B-0 biler har alle chassis nummer i serien 30 ####, høyest på Register blir 305609, de var alle utstyrt med 174cc motorer, hovedsakelig av type 407 B-0 har tallene i serien 48 # # # #.  Men noen nyere biler ble utstyrt med Type 407 B-1 motorene i 49 # # # # serien. 

Type 150 B-1 biler har alle chassis nummer i serien 35 ####.  Ifølge Briller Guide til 198cc, Type 408 B-2, ble motoren innført fra chassis nummer 350.961.  Før det en blanding av 48 # # # # og 49 # # # # serie motorer synes å ha vært montert tilfeldig.  I Tyskland produksjon av 174cc biler ble avsluttet i februar 1958 og 198cc biler i juni 1958.

For å komplisere saken ytterligere var, Type 150 B-1 biler samlet i Eire fra deler produsert i Tyskland.  Det er ikke kjent hvor mange, eller hvordan du skiller mellom tyske og irske samlet, i motsetning til irske produserte biler, enten fra chassis eller motor tall.

Spesifikasjon av en 175cc

Type 154 B-0. 154 B-1 og 153 B-2

Det var trolig tre versjoner av Type 408 motor montert på biler.  Den nye motoren var en kjedelig ut versjon av type 407, beholdt sin 61,5 mm slag, dette økt makt til et hevdet 10 hk ved 5500 rpm.  Den første Type 408 motor, B-0 beholdt de tre bærende veivakselen arrangement av den originale 174cc motoren hadde andre versjoner to bærende sveiv.  Andre modifikasjoner herunder innføring av en fire plate clutch med pessar våren i stedet for de tre plate og coil vår versjon. De 408 B-0 var utstyrt med et 65mm stempel som gir en kapasitet på 204cc.  Det er antatt at dette bare var aldri montert på tidlig fire hjul biler.  Det ble ansett som kapasiteten i motoren hadde økt for mye, slik standard bore størrelse ble redusert til 64mm for Type 408 B-1 og B-2 motorer.  Det må imidlertid ikke glemme at et stort antall Type 150 biler ble utstyrt med 198cc motorer med tall i serien 515 # # #.  Hovedforskjellen mellom Type 150 og 153 biler er ikke kjent, men det er ikke innføringen av den større motoren som deler boken antyder. 

Heinkel produsert en rekke prototyper, inkludert en høyre-stasjon versjon.  Dette var forskjellig fra den senere trojanske biler ved at døren hang til venstre.  Bildet er gjengitt med velvillig tillatelse av den tyske Heinkel Club.

 

Tyske biler i Storbritannia

Den første import startet i juli 1956.  Noble Motors Limited, 211 Piccadilly, London var det konsesjonærer. Listen Prisen var £ 398 15s 0d. inkludert reservehjul, heater demister, støtfangeren foran og kjøpe skatt.  Den billigste Ford på den tiden var Popular kl 0d £ 443 17s.

Bilene ble først brakt inn gjennom London Docks ved hastighet på rundt 20 i måneden.  Men etter nedleggelsen av Suezkanalen, den tretti prosent økning i prisen på bensin og innføring av rasjonering, tok etterspørselen av.  Så mye at bilene ble fløyet fra Hannover til Croydon av Dakota, fem om gangen, på daglig basis.  Fra februar 1957 forsendelser av 60 biler ble sendt via Rotterdam hvert ti-tolv dager før etterspørselen avtok i løpet av sommeren 1957.

Det totale antallet importerte til Storbritannia før produksjonen overføres til Irland er ikke kjent, men antas å være en betydelig andel av produksjonen.  I

Alle de kjente overlevende tyske biler i Storbritannia er tre Wheelers, hovedsakelig Type 150 B-0 og 150 B-1

 

Argentinsk Production

Veldig lite er kjent om produksjonen i Argentina.  Dokumenter holdt av Trojan Limited referere til salg av 2500 kits av deler til Los Credos, i Argentina.  De henviser til en forespørsel om ytterligere 600 kits.  Det er ingen bevis for at disse ekstra kits ble levert.  Selv om ideene ble eksportert det betyr ikke nødvendigvis at de alle var bygget og solgt.  Det er tre argentinske biler på Register med chassisnummer alt 857 til 3244 med hevdet datoene for produksjon mellom 1959 og 1961.  Hvis Heinkel gitt en produksjonslinje og noen kits direkte i 1957/58, før de leveres fra Irland og en produksjon på over tre tusen, er i samsvar med ovennevnte opplysninger.  Det har også blitt foreslått at produksjonen var så lite som hundre før Heinkel selskapet stanset produksjonen på grunn av dårlig byggekvalitet. 

 

Irsk Production

Opprinnelige biler var samlet i Eire fra deler produsert i Tyskland.  Bilene hadde chassis og motor tall i samme serie som den tyske biler og det er vet ikke hvor mange som ble bygget før produksjonen linjen ble flyttet til Dundalk i midten av 1958.

Full produksjon i Irland er antatt å ha funnet sted mellom oktober 1958 og tidlig 1961.   Deres system av chassis nummerering synes å ha brukt seks eller syv sifre.  De tre første er 153 for en tre hjuling og 154 for en fire hjuling.  De 153 og 154 modellene ikke synes å ha hatt egen serie tall.  Ifølge en trojansk internt memo siste chassis produseres i Irland var 6486.  Chassiset plate ligger på toppen av høyre hjulet arch.

Det er dokumentert at Heinkel Irland produseres minst to prototype varebiler.  Den ene i bildet ble trolig solgt til Trojan da de kjøpte produksjonslinjen, og brukt det i annonsering sitt (Den har en irsk nummer plate).  En annen med topp åpning bak døren var utstilt på den nederlandske bilutstillingen i februar 1959.

De produserte minst to og kanskje tre Sport (kabriolet) prototyper.  Den ene var produsert av International Sales i London og sendes til Dundalk for evaluering hvor minst én ble laget og brukt i Eire. 

Motorene ble likevel levert av Ernst Heinkel AG og det syntes alle var 198cc av 408 B-1 (fire hjuling) eller 408 B-2 (trehjulsbiler) spesifikasjonen.  Motor tall montert på tidlig biler følge tyske sekvensen som viser at bestandene av pre-nummererte motorer ble kjøpt sammen med produksjonslinjen.  Senere motoren tall er sju sifrene starter med en 1, de siste seks tallene synes å samsvare med serien gitt for tysk Production ovenfor.

Fra brosjyren for en Heinkel Irland

Irsk Cars i UK

Som en del av overføring av produksjon til Irland den verdensomspennende markedsførings rettighetene ble overtatt av International Sales Limited i Dublin, som importerte biler gjennom sitt London-kontor.  Igjen det totale antall importerte er ikke kjent, men en betydelig andel av produksjonen er sannsynlig å ha havnet i Storbritannia som de ikke selger godt i Eire.  En annen viktig eksportmarked for det irske Heinkel var Sverige.  The Club Register viser en fire hjul Heinkel Irland i Storbritannia og ytterligere fem i Europa, og produksjonen er hovedsakelig tre Wheelers.

 

English Produksjon

I 1961 Trojan kjøpte den verdensomspennende markedsføringen rettigheter for bilen, men ikke scooter, da dette ville ha vært i konflikt med deres bånd med Lambretta.  De kjøpte også produksjonslinjen, 100 komplette biler og 2674 kits av deler.  Deres plan var å oppussing og selge 100 biler, som hadde vært lagret i åpne, mens produksjonslinjen ble etablert.  Det er antatt at produksjonen startet mot slutten 1961.  Produksjonen opphørte i 1964  På denne tiden bilene hadde blitt veldig vanskelig å selge, og noen ble ikke registrert før 1966.  Dette er neppe overraskende som i henhold til Motor Cycle magasinet mars 1963 en ny mini-van, som var unntatt skatt, ville ha kostet deg £ 368 mot en listepris på £ 369 15s for et høyre-stasjon Trojan!

Utdrag fra en tidlig Trojan Brosjyre - Note bilene er venstre kjøre!

Trojan chassis plater, på den venstre vingen på høyre hånd biler, viser chassis nummer og motor nummer, men ikke produksjonsåret.  Det chassisnummer var også "stemplet på høyre forhjulet bue vinkel ved siden av døren opening  En alfanumerisk kode ble brukt for chassisnummer.  Den første bokstaven er antatt å angi reisemål.  Hele landet biler start 'S', mest i Sverige start "X", mest i Holland start "H", én i Østerrike starter "A" og ett i USA starter 'Y'.  De resterende bokstaver angir maling farge;

            R                      Red (Spartan Red)
            G eller TG            Grey (Troy Grey)
            RB                   Roman Blue
            W                     White (Grecian White)
            AB                   Atlas Blue
            Y                     Gul (Olympic Yellow)
            AG                   Athenske Grey
            B                      Blå (Crown Blue)

Ifølge Glass's Guide den trojanske chassiset starter på 7001, dette er bekreftet av trojanske registre.  Den første høyre kjøre bil er 8182.  Det høyeste antallet, ifølge en trojansk Forhandlere opplysninger er 13179.  Bruke over tallene og antar det var ingen hull, gir en samlet produksjon løpe av 6179.

Model Identification brukt av trojanske var

       601  3 Wheeler Right Hand Drive
       602  4 Wheeler Right Hand Drive
       603  3 Wheeler Venstre hånd Drive
       604  4 Wheeler Left Hand Drive
       605  Van

Den store majoriteten av produksjonen var tre hjul biler.  Noen kilder sier at høyre hånd stasjonen versjonen ble introdusert i et forsøk på å øke flagging salg, men kanskje Trojans hensikt var å produsere høyreratt fra begynnelsen, men nødvendig for å bruke opp venstre kjøre deler kjøpt fra Irland.  Det synes ikke å være noen måte å avgjøre om en bil er venstre eller høyre hånd kjøring fra chassisnummer.

Motor tallene følger den irske mønster av en syv-sifret nummer som starter 152 # # # # for 2674 motorer kjøpt fra Irland.  Deretter motorer ble nummerert 3 -####, for tre hjul biler og 4 -#### for fire Wheelers.  Disse motorene ble kjøpt direkte fra Heinkel av Trojan og omfatter endringer i spesifikasjoner, herunder gjeninnføring av Siba dynastart og endringer i gearkasse komponenter. .

Ifølge Trojan arkivmateriale totalt 19 varebiler ble produsert, alle tre Wheelers og høyre hånd stasjonen, ble prosjektet skrinlagt da Tollvesenet nektet å unnta dem fra kjøpet skatt.  Én ble solgt til Singapore, som nylig dukket opp i Malaysia, de andre i Storbritannia mellom november 1962 og en gang i 1963.  Både tre og fire hjul cabrioleter var også tilgjengelig.  Minst en tre hjul prototype ble produsert og brukt i Trojan's reklamemateriell.  Det er ikke kjent om noen andre ble produsert.  Det lille ekstra pris sannsynligvis betydde at Trojan ville ta tak off for alle som ønsket en åpen bil.

Ifølge Trojan registre ble bare fem modell 602, RHD m fire hjul, biler produsert.  To ble solgt i New Zealand, ett hver i Storbritannia, Sør-Afrika og Singapore.  Man tenkte seg at alle hadde gått tapt til 1995 når en dukket opp i New Zealand.

Heinkel  original untouched body & paint. SOLD (1958)

Legg merke til at en har tvillinghjul .