Isettaen ble
et resultat av etterkrigstidens økonomi i Europa. Etter andre
verdenskrig ble mange folk ikke har penger til å ha råd til store biler
og i stedet flyttet om på scootere og motorsykler. Renzo Rivolta, som
gjorde Iso SpA kjøleskap i Milano, Italia, kom på markedet på denne
tiden med en rekke scootere, motorsykler, og tre hjul lastebiler. Etter
noen suksess med disse kjøretøyene, bestemte han seg for å flytte inn i
bilbransjen. Først ble den presentert på 1953 Torino Motor Show, og så
ut som resultatet av en høyhastighets kollisjon mellom et kjøleskap, en
scooter og et egg, var Isetta bare 1,3 m bred og 2,9m lang. Bilen hadde
en eneste dør i front, bakre hjul som bare var 60cm fra hverandre, og
gass kjørelengde brukte 0,3 på mila. De to-sylindret to, to-takt, 236 cc
motor tillot en toppfart på 80km/t . Iso startet produksjon i
Italia og Belgia for innenlands og begrenset eksport.
BMWs speidere hadde sett den lille Isetta på 1954 Geneve og Torino
bil show og nesten utvilsomt vitne til imponerende fremvisning av den
lille bilen .
På den tiden var BMW produsere 502 og 507: Biler som få tyskerne hadde
råd til å kjøpe i etterkrigstidens økonomi.
Derfor ble selskapet på utkikk etter en billig økonomi bil, og Isetta
passer inn. Iso lisensierte bilen til BMW i oktober 1954.
Iso også lisensierte bilen til Isetta Automobiles Brasil. Bilene
produseres der i fem år begynner i 1956 ble døpt Romi-Isettas.
Disse Brasilianske Isettas holdt Iso design og brukt Iso motorer inntil
1958, da de byttet til BMW 300 ccm motorer.
I tillegg lisensierte Iso bilen til VELAM i Frankrike i 1953 eller 1954.
Denne franske versjonen hadde en helt ny design, mer sprudlende og
brukte den opprinnelige Iso motoren.
Frontdekselet åpnes ved å trykke på en knapp og fartsmåler var i midten
av rattet
Isettaen ble også bygget av Iso i Spania og Belgia.
BMW Isetta gjorde sin egen. De nydesignede den motoren rundt et mer
pålitelig BMW-en-sylindret, fire-takt, 247 ccm motorsykkel-motor med 13
hk.
Selv om store deler av italiensk design forble intakt, BMW re-utviklet
mye av bilen, så mye at ingen av delene mellom en BMW Isetta Moto Coupe
og en Iso Isetta utveksling.
Den første BMW Isetta dukket opp i april 1955. BMW introduserte ny
versjon av Isetta Moto Coupe DeLuxe (glidende-vindu Isetta) i oktober
1956 med den større 298 ccm motor for eksport.
Over hundre tusen av den lille biler solgt i Tyskland. Legenden sier at
BMW ikke vil være her i dag hvis ikke for suksessen til den lille
Isetta.
Under lisens fra BMW, ble Isetta også begynte å produsert i
England biler (med glide-vindu ) i Brighton i 1957 med utvalgte britiske
deler.
Isettaen var opprinnelig ikke populær i Storbritannia før en
trehjuls-versjonen ble introdusert.
De tre hjul versjon ble skattlagt ved en mye lavere pris enn fire hjul
versjon. Isetta fra Storbritannia fortsatte å produsere fire hjul
Isettaer, men bare for eksport til Canada, New Zealand og Australia.
BMW begynte eksport Isettas til USA i 1957. Men bilen selger ikke
godt blant store Chevys og Ford.
Samlet var Isetta vellykket nok til å oppmuntre BMW å produsere 600, som
delte Isetta inngangsdør og en motorsykkel motor (to sylindre, 600 cc)
og mer bil-aktig 700 (også drevet av en motorsykkel motor).
På grunn av konkurranse fra raskere og mer bil-lignende mini-biler
(spesielt BMC Mini),
Stoppet BMW produksjonen av Isetta i 1962.
Isetta av Storbritannia også stanset produksjonen av den lille bilen,
men fortsatte å produsere Isetta motorer inntil 1964.
Romi-Isetta i Brasil fortsatte å produsere den opprinnelige italienske
Isetta fram til 1959 og produserte reservedeler til 1961.
VELAM gikk ut av firmaet i 1958, ikke i stand til å konkurrere med
Citroen 2CVs.
Takk til BMW, var Isetta den mest suksessfulle av boblen biler. BMW
bygget 136367 Isettaer. Isetta of Britain produserte rundt 30.000 biler.
Romi-Isetta produsert ca 3.000 hvorav anslagsvis 200 igjen. Velam
produserte om lag 5.000 biler. Iso selv bare laget rundt 1000 Isettaer.
Av de bilene laget av BMW, ca 8500 ble eksportert til USA, der det
anslås 1000 har overlevd.
I Norge er det flest av de 4-hjuls Tyske bilene ,i to versjoner, mens en
del Engelske tre-hjulinger har blitt importert de senere årene.
I Sverige gikk det mest 3-hjulinger, fordi der ble 4-hjulingen der ble
klasset som bil.
Det er nok anslagsvis over 100 isettaer igjen i Norge
Merk: Forskning
på denne bilen har vært problematisk. Ulike artikler tilbyr ulike datoer
og data og motsigende informasjon. For eksempel, en sier at Isettas ble
ikke produsert i Belgia. En annen sier de var. Ett sier Romi-Isettas ble
produsert frem til 1961, en annen statene Romi produsert dem for et par
år etter BMW stoppet produksjonen.
Data:
Motor : 1 sylindret 250 eller 300ccm 4-takt m/
dynastart
Gear : man. 4 + R
Toppfart: 90km/t (tar en uke)
Vekt: 340kgM
Fargekart
1958 1955 1959
|